Malang Tak Berbau...

Di suatu petang Ramadan yang hening... He3. Hari Selasa yang lepas; hari pertama memulakan sesi pengajaran selepas seminggu bercuti. Hari yang penuh semangat, selepas puas mengisi hari-hari cuti dengan aktiviti tido. He3...
lk
Petang tu, saya keluar ke kedai. Hari tu, saya tak ke bazaar, sebab akak ipar saya dah beli banyak makanan. Tujuan saya keluar adalah untuk membeli beberapa keperluan untuk Program Ihya' Ramadan di sekolah saya. Setelah membeli beberapa barang, saya pergi ke stesen minyak untuk mengepam tayar. Setelah selesai, saya memandu untuk menuju ke kedai RM2 untuk membeli sedikit keperluan lagi.
lk
Dalam perjalanan tu, di hadapan kereta saya ada sebuah motorsikal yang ditunggang oleh seorang budak. Saya kira budak tu dalam lingkungan umur 16 tahun kot; tingkatan 4. Takde sebarang tanda motorsikal tu akan membelok, samada memberi lampu signal ataupun memberi isyarat tangan. So, di hadapan motorsikal tu pun jalan kosong je. So, saya nak potongla. Semasa saya sedang memotong, saya berasa sungguh terkejut kerana kereta saya tetiba berlanggar dengan sesuatu.
lk
Saya terus memberhentikan kereta. Rupa2nya motorsikal yang ditunggang oleh budak tu yang melanggar saya. Saya segera membantu. Budak tu baru balik dari bazaar agaknya, sebab bakul motorsikalnya penuh ngan makanan yang jatuh di atas jalanraya. Tapi, takla berterabur di atas jalanraya. So, saya minta penjelasan la apa yang berlaku. Budak tu kata, dia nak belok, kenapa saya potong. Saya cakap kalau awak nak belok kenapa tak bagi isyarat. Dia kata signal rosak, macamana nak bagi isyarat belok. Agak2nya sapa yang salah yer?. Hurmmmmm...
lk
Rupa2nya dia nak jumpa ayah dia yang bekerja berdekatan dengan tempat kejadian tu. Nasib baik cool dia ayah dia. Ayah dia pun tak mempersalahkan saya, and takdela marah2 kat anak dia tu. Siap suruh anak dia minta maaf kat saya, siap salam cium tangan lagi. He3... Keadaan budak tu and motorsikal tu saya pun tak pasti sangatla macamana. Tapi, budak tu boleh bangun lagi. Rasa kecederaan minor je.
lk
Kereta saya lak... Isk, isk, isk. Takdela teruk sangat. Just kemik2 manja jer sikit kat body tengah and kat body depan ada kemik pecah (betul ke istilah ni). Sikit jer. Kira settled kat situ jela. Berderau darah dibuatnya. Tak dapat saya bayangkan, kalau berlaku kematian dan sebagainya. Mungkin ini kaffarah buat saya...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.