A Vacation to Singapore : Part 1

Isnin, 10 Disember 2012. Kalau ikut itinerary, sepatutnya perjalanan daripada rumah dimulakan seawal jam 7.00 pagi. Tapi, jam 7.30 pagi baru kami bertolak daripada rumah, huhuhu... So, tiba di JB dalam jam 8.30 pagi. Berhenti breakfast dahulu di medan selera di Jalan Sungai Chat. Ikut plan nak breakfast di Hutan Bandar (kat sini lebih happening), tapi takut lambat pulak nanti, so berhenti je kat sini (kalau nak ke Hutan Bandar kena tukar arah perjalanan ke Larkin). Erm, nampak macam ok gak kat sini. Tapi, bagi saya tempat breakfast yang the best di JB ni adalah di Hutan Bandar; banyak pilihan makanan kegemaran orang Johor ada kat sini.

Lepas selesai breakfast terus berdesup ke JB Sentral untuk parking kereta. Tapi, sayangnya tempat parking semua dah penuh. So, drive depan sikit (di sebelah kiri area jalan untuk membuat pusingan U) ada disediakan satu lagi kawasan parking, tapi ianya terbuka. Tapi, bayarannya lebih murah; RM9 sehari (sehingga jam 11.00 malam). Kalau di JB Sentral RM12 sehari (tapi tempat parkingnya di dalam bangunan).


Bayaran tempat parking di JB Sentral : 5.00 pagi hingga 11.00 malam - RM1.60/ setiap jam atau RM12 sehari, 11.01 malam hingga 4.59 pagi - RM3 sekali masuk.


Custom and Immigration Quarantine Complex (CIQ) daripada tempat parking

CIQ Complex yang terletak bertentangan dengan Bangunan JB Sentral

Bangunan JB Sentral

CIQ Complex

So, kalau parking kat sini jauh sikitlah nak menapak ke JB Sentral tu. Tapi, dah namanya nak berjalan kan. Hah, jalanlah puas-puas, hehehe... Belum sampai Singapore dah kena menapak, hehehe... Then, singgah toilet jap. Biasalah nak buang dulu apa-apa yang patut, hehehe... Then, gi tukar matawang SGD pulak. Saya tukar RM1000 dapat SGD397 je, huhuhu... (RM1000 tu cukup untuk perbelanjaan selama 3 hari 2 malam untuk 4 orang; tidak termasuk tiket USS dan bayaran hotel). Settled tukar matawang, perjalanan diteruskan ke CIQ Complex. Jauh gaklah nak ke bahagian pemeriksaan CIQ ni dari JB Sentral. Tapi, urusannya cepat dan pantas. Ada 2 pilihan; samada berurusan di mesin (masukkan passport dan perlu imbasan cap jari) atau berurusan di kaunter (passport akan diperiksa dan dicop). Tapi, pengalaman saya berurusan di CIQ JB ni memang mudah. Walaupun orang ramai, tak penah lagi nampak ada kesesakan.

Bangunan Sultan Iskandar/ CIQ Complex

On the way untuk pemeriksaan passport

Selesai urusan passport, terus ke Platform Berlepas A untuk menaiki bas ke Singapore. Kami pilih bas CW1 untuk terus ke Stesen MRT Kranji dengan tambang RM1. Ada banyak lagi bas untuk ke destinasi-destinasi tertentu seperti CW2 untuk terus ke Stesen Bas Queen Street (kalau nak terus ke Bugis dan Arab Street senang naik bas ni), 170 (ke Stesen MRT Kranji) dan sebagainya lagi. Tiket bas tu jangan buang tau sehinggalah anda naik bas semula setelah selesai berurusan di Woodlands Immigration and Customs Checkpoint nanti.



Erm, pagi tu keadaan jalanraya di Tambak Johor agak sesaklah. Saya rasa kalau kita pergi hari bekerja memang macam tulah keadaannya. Saya pernah pergi hari minggu, tak jammed sangat pun. Then, bas akan memberhentikan kita di Woodlands Immigration and Customs Checkpoint. Disebabkan kesesakan, bas memberhentikan kami agak jauh sedikit gaklah. And kita juga perlu bawa turun semua beg untuk tujuan pemeriksaan. Di sini kita dilarang untuk mengambil gambar. Apa yang perlu dilakukan di sini ialah kita perlu mengisi kad putih (sila bawa pen sendiri ye!). Kalau ada plan nak pergi Singapura lagi, ambil kad putih tu siap-siap dan isi sebelum pergi supaya urusan akan 'lebih mudah dan cepat'.


On the way ke Woodlands Immigration and Customs Checkpoint

Erm, pagi ni memang ramai sangat orang. Nasib baik, dibuka kaunter tambahan. Tapi, walaupun kaunter tambahan dibuka, takdelah cepat sangat pun. Di sini, kita hanya ada satu pilihan iaitu berurusan di kaunter. Passport kita akan diperiksa, kita akan diperhatikan dari atas ke bawah oleh Pegawai bertugas (untuk memastikan diri orang yang membawa passport tu adalah sama dengan gambar yang terdapat di dalam passport), passport kita akan dicop dan sebahagian daripada kad putih akan diambil (sebahagian lagi kita perlu simpan untuk urusan ketika pulang ke Malaysia nanti). Setelah tu, kita perlu melalui sistem pengimbas pula. Tapi, saya pelik gak dengan sistem pengimbas ni. Handphone saya yang diletakkan di dalam kocek seluar tak lepas ketika melalui sistem pengimbas tu. Perlu diletakkan berasingan di alat pengimbas yang disediakan. Tapi, handphone yang dibawa oleh adik-adik dan mak saya lepas pulak tanpa perlu diimbas secara berasingan. Huhuhu... Barang-barang yang perlu diimbas berasingan seperti beg, handphone, camera dan sebagainya.

Selesai urusan di sistem pengimbas ni, turun escalator dan menuju ke tempat menunggu bas. Setiap bas ada laluan untuk beratur. So, kita kena ingatlah nombor bas supaya tak tersalah laluan. Tapi, kami stuck pulak kat sini, sebab bas CW1 tu tak sampai-sampai (bas yang kami naik masa pergi tu dah jalan dahulu membawa penumpang yang telah selesai urusan lebih awal). Adalah dalam sejam gak menunggu. So, pesan saya lain kali kalau nak ke Stesen MRT Kranji naik bas 170 je, sebab bas ni lebih banyak. Saya tengok lepas satu bas jalan datang satu bas lagi. So, kalau saya 'say no to CW1', hehehe... Erm, kalau yang dah terbuang tiket bas tu terpaksalah beli yang baru. Kalau anda membuat keputusan untuk tukar bas, kenalah beli tiket baru gak. Masa tu saya ada plan gak nak tukar naik bas 170. Tapi, disebabkan masih bersabar tunggu jelah bas CW1 tu je :)


So, sambil-sambil tunggu bas tu, saya dok plan itinerary yang baru. Sebab satunya, waktu perjalanan dah lari. So, saya decide untuk terus ke Chinatown daripada Stesen MRT Kranji. Plan asal nak ke National Orchid Garden dahulu (tak sempat pun nak singgah pada hari yang lain, in syaa Allah next visit).


Erm, untuk ke Singapore ni yang ambik masa sikit semasa urusan di Woodlands Immigration and Customs Checkpoint dan tunggu bas setelah selesai urusan tu (kalau bas tiba lambat). Yang lain-lain tu ok je! Tapi, saya rasa sebab saya pergi hari bekerja. Kalau hari minggu, saya rasa kurang sesak sikit. Then, saya rasa hari Isnin adalah hari yang paling sesak. So, kalau nak pergi hari bekerja better pergi hari Selasa - Jumaat. Kalau waktu-waktu tak sesat tu boleh je nak berbual mesra dengan Pegawai-Pegawai kat situ :)


Oklah, sampai sini dulu ye. Nanti saya sambung lagi. Tungguuu!!! Hehehe...

6 ulasan

Tanpa Nama berkata...

nasihat saya kalau nak tukar duit, lebih baik tukar di spura sebab tukaran lebih tinggi! di johor mmg agak rendah. - nash

Muslimah Optimis berkata...

salam..
syok kan dapat jalan2 menghabiskan duit.. hehehe.. sekali segala kepuasan untuk diri sendiri

CikguAreefNaim berkata...

@Anonymous

ooo mcm tu ek... tq nash :)

CikguAreefNaim berkata...

@Muslimah Optimis

w'salam,

begitulah, hehehe... yg penting kita dpt merasai pengalaman di negara org...

aDisH.sHidA berkata...

salam cikgu areef..

apa pun kena banyak2 sabar la kan..thanks atas perkongsian nie..terasa mcm pegi jugak..cpt sambung...hehe

CikguAreefNaim berkata...

@aDisH.sHidA

w'salam...

sy, alhamdulillah masih steady... cuma kdg kesian kat mak, kdg terpaksa tunggu lama kan... tp kat kastam singapore ni je amik masa sikit... yg lain2 tu ok je... tunggu... :)

Dikuasakan oleh Blogger.