2+3 = Blank

Salam Ramadan al-Mubaraq. Moga kita semua akan mendapat Rahmat dan Keberkatan di bulan yang penuh dengan kemuliaan ini.
lk
Di sini saya nak kongsikan sedikit pengalaman saya semasa berada di bangku sekolah menengah. Semasa di tingkatan 4, saya telah mengambil subjek Prinsip Akaun sebagai subjek elektif. Kalau dah belajar Prinsip Akaun tu mestilah ada kalkulator kan. So, saya pun belilah. Tak ingat lak apa jenamanya. Yang saya ingat kalkulator tu bewarna putih dan menggunakan tenaga solar.
lk
Nak dijadikan cerita, ntah mulut saya ni gatal sangat agaknya. Ada la beberapa kali, saya bertanya dengan kawan2, camana agaknya keadaan kalkulator tu bila tiba2 je tak berfungsi. Sebab sepanjang saya guna tu ok je. And kalau guna tenaga solar, kan kalau ia tak dapat tenaga yang secukupnya tentu tak berfungsi kan.
lk
So, final endingnya kan. Semasa peperiksaan SPM, subjek Prinsip Akaun tu dijalankan pada waktu petang. Saya ingat lagi, masa tu tengah puasa bulan Ramadan. Sebenarnya ianya telah dilewatkan, sebab pada tarikh sebenar tu ada PRU tak silaplah. So, kalau peperiksaan dijalankan pada waktu petang, pagi leh la study lagi kan. So, saya studyla seperti biasa and kalkulator tu pun biasa2 je, takde pun tanda yang luar biasa. He3...
lk
So, sampai masa peperiksaan bermula petang tu, kalkulator tu pun ok je. Tetiba kan, cuaca berubah mendung and keadaan dewan agak malap, tapi takdela orang bukak lampu lak, sebab takdela gelap sangat. So kan, he3... Nak tergelak lak bila ingat balik. Masa saya tengah guna kalkulator tu kan, contohnya saya kira 2+3, terus je blank. Saya ketuk2 kalkulator tu, ok balik. Then saya wat operasi pengiraan lagi, jawapannya blank. Huhuhuhu. Maybe ni la jawapan kepada kemusykilan saya selama ni. Aduhai, nape la dapat jawapan waktu ni. So, saya hanya wat operasi pengiraan secara manual, kira kat kertas je. Saya ada simpan kertas tu, saya ambik dalam tong sampah. He3... Nanti, kalau saya jumpa kertas tu, saya scan and saya uploadkan untuk tatapan semua. Alhamdulillah, dapat la gak C3. Target dapat A1.
lk
Tapi, yang peliknya, lepas2 tu kalkulator tu ok je. Saya guna masa di universiti gak. Sebab masa kat universiti, saya ada ambil subjek Matematik sebagai subjek elektif. Tapi, last2 tu dah tak ingat dah apa kesudahan kalkulator tu. Tq la kalkulator ku yang berjasa. Heheheh...
lk
Moral of the story, sebagai pelajar yang akan menghadapi peperiksaan kita janganlah suka cakap benda yang bukan2. Cakap benda yang baik2 je. Then, kalau boleh tu, stationery yang akan digunakan semasa menjalani peperiksaan biarlah dikhaskan untuk peperiksaan sahaja. Jangan digunakan pada waktu lain. Tapi, checkla gak keadaannya, sebelum menghadapi peperiksaaan.
lk
Sekian, sahaja coretan saya untuk kali ini.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.