Bijaknya Perancangan Seorang Ayah


Assalamu `alaikum dan salam sejahtera.

Moga anda semua akan diberikan kekuatan untuk terus mempertingkatkan amal dan ibadah di dalam bulan Ramadan yang mulia ini.

Seingat saya, arwah ayah tidak pernah menghampakan permintaan saya. Segala apa yang saya minta, semuanya akan diturutkan. Tapi, takdelah saya minta yang bukan2 yer... Hanya meminta sekadar kemampuan arwah ayah. Kami bukan orang senang. Arwah ayah hanya bekerja sebagai seorang buruh ladang, dan membuat kerja sambilan bertukang rumah.

Sebelum meminta sesuatu, biasanya saya akan survey dulu. Saya akan pastikan kondisi kewangan arwah ayah. Jika ketika itu arwah ayah tak berapa berduit, saya takkan minta langsung.

Arwah ayah memang banyak berkorban untuk keluarga. Sebab itulah, bila saya masuk U dan dapat biasiswa, saya tak pernah teragak-agak untuk membantu meringankan beban arwah ayah dengan menggunakan duit biasiswa yang saya dapat tu.

Arwah ayah pergi menemui Ilahi sebelum sempat saya menamatkan pengajian di U. Sempat arwah ayah menunaikan permintaan saya sebelum dia pergi buat selama-lamanya. Ketika tu, saya akan memasuki semester akhir di U, dan saya tak dapat tinggal di kolej lagi. So, saya mengambil keputusan untuk menyewa rumah bersama rakan2. Ketika tu, saya takde duit untuk bayar deposit. Arwah ayahlah yang tolong bayarkan. Saya minta tu tak silap hari Ahad atau Isnin, dan arwah ayah pegi buat selama-lamanya pada pagi Khamis, 03 Jun 2004.

Kini, saya dah bekerja. Dah bergaji. Dah pandu kereta sendiri. Tapi, hati ni sering rasa terkilan, kerana arwah ayah tak dapat merasa semua ni. Arwah ayah hidup susah, tak pernah merasa senang. Itulah yang sering saya kenangkan.

Doa saya, moga arwah ayah akan hidup 'senang' di alam sana. Al-Fatihah...

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.