Antara Photoscape dan Photoshop

Gambar diperoleh di sini.
lk
Tentu di kalangan anda, ada yang pernah menonton filem di atas ni kan; "Antara Dua Darjat". Dan mungkin anda pernah mendengar lagu "Antara Anyer dan Jakarta". Tetapi, sebenarnya saya tidak berniat untuk membicarakan tentang filem dan lagu tersebut. Tetapi, apa yang ingin saya perkatakan adalah berkenaan dengan "Antara Photoscape dan Photoshop", hehehe...

Gambar di atas ni saya hasilkan menggunakan Photoscape.

Yang ni pulak, saya hasilkan menggunakan Photoshop.

Bagi saya, kedua2 perisian ni mempunyai kelebihan yang tersendiri, tak perlu lah kita nak membicarakan tentang kekurangannya, ye kan?. Sepertimana saya memetik kata2 seorang rakan blogger saya, "Usahlah kita memperkatakan tentang perbezaan (atau kekurangan), tetapi katakanlah tentang persamaan (atau kelebihan)" (but please be informed yer, ayat ni telah diedit oleh saya, hehehe, yelah nak bagi lebih faham kan?).

Tetapi, bagi yang berkemahiran menggunakan Photoshop adalah satu kelebihan, kerana di dalam Photoshop, ia tersedia dengan pelbagai tools yang lebih istimewa berbanding Photoscape. Tapi, Photoscape pun tak kurang hebatnya tau. Tetap istimewa. Seorang rakan saya ada bertanya (selepas melihat gambar yang saya attachkan di dalam blog saya ni, soalnya, "Ko edit gambar2 tu guna Photoshop ke?") Hehehe... Lihat? hanya menggunakan Photoscape disangka menggunakan Photoshop. Maknanya, kedua-duanya adalah istimewa.

Bagi saya perkataan yang paling ringkas untuk menggambarkan tentang Photoscape ialah "mudah" dan perkataan yang paling ringkas untuk menggambarkan tentang Photoshop ialah "advance" (tapi jangan menilai gambar yang saya hasilkan menggunakan Photoshop tu k, kerana saya budak baru belajar, banyak salah, banyak yang perlu belajar, hehehe...)

Selamat mengeksplorasi Photoscape dan Photoshop!

6 ulasan

Unknown berkata...

salam Azaref..akak suker dengar lagu ketika cinta bertasbih..belum tenguk lagi cerita ni..tak ada masa lagi..berebut pc dengan org lain.

hemm ingatkan saper tadi..rupernya kamu..dah tukar dah ek langsir umah kamu.

Areef berkata...

Wsalam kak Ina,

KCB tu ada byk soundtracknyer kan. yg paling utama ketika cinta bertasbih by melly coeslow (ups, goeslow) hehehe... ada masa tgklah kak, best tau kak, bila lg nak feeling2 kan, hehehe... mesti akak teringat zmn muda2 akak ngan cik abg, heheheh...

tukar langsir? tergelak sy kak. dah lama lah kak, rsnya akak ada bg komen ms langsir baru ni, hehehe... yela, org ramai peminat kan, hehehe

Hajah Zainab bt Abdullah berkata...

salam Azaref,

ziarah kat sini pagi2 jumaat nih.mama tau guna photoscape jer...alahai! orang lamalah katakan!!

Areef berkata...

wsalam mama,

ye mama, pagi jumaat yg penuh keberkatan ni. mama, zaman kita berbeza. mama berblogging ni pun sy dah kira salutelah. skrg ni mama, bdk2 sekolah rendah ni pun dah advance bab2 IT ni. sy ni pun mula celik IT masa kat U dulu. sblm tu nak pgg komp pun takut2, heheheh... sekarang bdk2 lg pandai lg kita mama, heheheh...

logorithm berkata...

Perbezaan paling ketara ialah, Photoscape nih free, tapi Photoshop terkini (CS5) berharga USD699! :-)

[13PG] Logorithm's Wordless Wednesday #4

[13SX] Jangan kau tipu aku!

[13PG] Girl Housemates from Hell!

CikguAreefNaim berkata...

to logorithm,

mmg pun... sy beli cd photoshop rm10 jer, hehehe... tp tk completelah kan...

Dikuasakan oleh Blogger.