Pantun Haji

Rakan sekerja saya meminta untuk saya menghasilkan beberapa kerat pantun
Untuk digunakan di dalam teks pengacaraan majlis
Sempena meraikan bakal haji 1432H
2 kerat pantun sahaja yang sempat saya hasilkan
Itupun entah betul or tidak rima dan bait-baitnya...
Tapi, bolehlah untuk dikongsikan, maybe ada yang memerlukannya nanti

Indah mekar sibunga melati
Mengindah alam disinar mentari
Panggilan haji seruan Ilahi
Mengimpi mabrur berbunga jannati

Tingginya darjat orang berilmu
Menjadi bekalan membawa ke mati
Doa kami mengiringi perjalananmu
Moga nanti kami akan menuruti

Sesape yang pakar dalam bab-bab pantun ni bolehlah beri komen yer
Actually, saya tak pandai pun bab-bab pantun ni
Tapi, sebab rakan sekerja saya tu beriya-iya meminta tolong
Terpaksalah saya turutkan
Sedangkan masa tu saya tengah sibuk di Kuantan
Menyertai rombongan pengantin untuk ke majlis pernikahan
So, hasilnya tak seberapalah sangat...
Saya pun bila baca balik pantun tu, rasa macam serba tak kena jer :)

7 ulasan

NzA berkata...

ustaz yg kreatif nie.....

Unknown berkata...

pandai cikgu..
lamanya tak singgah sini..
cikgu apa khabar?

CikguAreefNaim berkata...

to kak nza,

blhla sikit2 :)

CikguAreefNaim berkata...

to kak ayu,

tak sgt pun kak... tkpe kak, tau akak sibuk, sy pun tk berkesempatan nak update, agak bz skrg, nak bw pun tk sempat...

Tanpa Nama berkata...

AsSalam
Izinkan saya pinjam pakai pantun ustaz ni ye..sbb sy lagi tak pandai buat pantun..NSR..

CikguAreefNaim berkata...

to anon,

w'salam. silakan... alhamdulillah, blh juga berkongsi sesuatu kan :)

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC berkata...

lamanya x update..

Dikuasakan oleh Blogger.